Artificiell intelligens kommer till kontoret

Den senaste tekniken bör skapa hos engagemang hos de anställda, inte oroa dem – men det är bara möjligt om arbetsgivare lär sig hur de ska implementera tekniken.
Av Heidi Mitchell – 29 juni 2023
Fram till för ett par månader sedan var det helt otänkbart att marknadsföringsteamet på surrogatbyrån ConceiveAbilities själva skulle skapa deras marknadsföring. Personalen skulle aldrig ha tid till att tillbringa timmar, till och med dagar, med att individuellt producera e-postmeddelanden, blogginlägg och SoMe-inlägg. Och än mindre tid skulle finnas till för att sedan rikta marknadsföringen till relevanta målgrupper och optimera och utvärdera den kontinuerligt, säger Cathy Kenworthy, vd på ConceiveAbilities.
Sen kom det som kallas generativ AI. Och nu skriver personalen in exakt vad de behöver, och får sedan ut, exakt det de behöver. Så tack vare AI och dess egenskaper kan de nu skapa riktad marknadsföring till specifika målgrupper och verkligen kommunicera de budskap de vill förmedla. Utan att det tar tid från annat. Cathy Kenworthy säger att hennes marknadsföringsteam har blivit mycket mer effektiva och att det aldrig handlat om att avskeda personal, utan om att optimera processer.
Samtidigt säger Taj Reid, global vd på Edelman – ett av världens största kommunikationsföretag – att många företag integrerar generativ AI i sitt dagliga arbete. Hans företag samarbetade nyligen med ett majonnäsmärke för att skapa en kampanj som drivs av AI. Konsumenterna kunde skriva in vad som fanns i deras kylskåp, och AI genererade sedan recept som syftade till att minska matsvinnet. För att betona det mänskliga inslaget samarbetade Edelman med kocken och influencers för att leda livematlagningsdemos av just dessa rätter. “Det var en rolig tillämpning av vad AI kan göra,” entusiasmerar han.
Han ser också att företag använder AI för att sammanfatta stora mängder data och annonsmaterial för att hela tiden utveckla en idé. “Om du är lite kreativ kan AI verkligen ge sammanhang och lösa problem. Om du till exempel vill pitcha en idé för tidningen The New Yorker, kan du säga till AI:n att låtsas att AI:n är en författare för tidningen, vars läsare är en upptagen chef. Sedan kan du be den att ta ett stycke du skrev och göra stycket mer vältaligt, i typisk The New Yorker-stil… och det ger en polerad tonhöjd.” Och, tillägger han, AI:s kapacitet och användningsområden utökas varje dag. “Idag är AI bättre än igår, och imorgon kommer AI vara bättre än idag” säger han.
”Jag tror inte AI kommer att ta ditt jobb. Jag tror att människor som vet hur man ska använda AI kommer att ta ditt jobb.d”
— Taj Reid, global vd, Edelman
Det verkar som att det varje dag finns en ny generativ artificiell intelligens, från Bard till Bing till en annan iteration av OpenAIs ChatGPT, som kommer ut på marknaden – tillsammans med otaliga, andlösa rubriker som lyfter dess fördelar och oändliga möjligheter. Och även om det känns fantastiskt att be ett AI-verktyg om en dikt för fars dag, har företag idag inte riktigt nyttjat alla användningsområden som finns tack vare denna otroliga teknik.
Visst, generativ AI kan vara problematisk och kräver verkligen några företagsomfattande riktlinjer. Men, med det sagt måste ledare och chefer omvärdera hur de ska använda AI på bästa sätt – oavsett om det innebär att generera mötesagendor, omvandla anteckningar till presentationer, skapa försäljnings- eller marknadsföringstillgångar, skapa en pitch eller skissa en affärsplan på några sekunder. De måste också känna igen dess potentiella fallgropar och sätta några grundregler, så företaget får ut max av verktyget.
Gammal teknik – nya användningsområden
“AI är inte nytt, det har funnits i decennier”, säger Scott Hallworth, HPs data- och analyschef. “Chatbots och Siri och Alexa och Grammarly kom till för länge sedan. Det som är annorlunda nu är hastigheten och skalan tillsammans med förmågan att optimera träningsmodellen.” Hallworth ägnar sina dagar åt att tänka på AI och har hittat några egenskaper som gör att tekniken sticker ut.
För det första, säger han, är generativ AI – som i huvudsak känner igen mönster – mycket bra på sökning, särskilt inom ett låst företagsekosystem. “Dokument, kod, bibliotek, vad det än kan vara, du kan nu söka efter det snabbt och med precision”, förklarar Hallworth. Skapande av innehåll är den näst bästa färdigheten hos en generativ AI. “Den är väldigt, väldigt bra på översättning, till exempel, vilket en gång tog hundratals timmar för ett internationellt företag som HP, särskilt när man försöker få till talspråk.” Kodning kan också enkelt genereras av en AI som utgångspunkt, eftersom kod vanligtvis är svartvit; rätt eller fel, säger Hallworth.
Medan företag hittar enorma tidsbesparande användningsområden genom AI, hittar även individer i avancerade roller sätt att förbättra sin egen kompetens, säger han. “Det är en förstärkning och en accelerator… du måste fortfarande redigera och granska dess utdata, men den hastigheten jag kan få något gjort är mycket snabbare än om jag sitter där och stirrar på ett tomt pappersark.”
Fallgroparna
Mängder av journalister har rapporterat om de “hallucinationer” som en AI kan drabbas av, vilket är en konsekvens av att tekniken har en sådan talang för att gissa. Mindre diskuterade uppenbarelser är integritetsfrågor. Även om Hallworth och Reid är stora förespråkare för att använda generativ AI för att påskynda och förenkla arbetsuppgifter, anser båda att företag måste sätta upp några regler för engagemang innan de låter anställda gå amok med verktyget. “Jag skulle inte lägga in någon känslig information i en AI som ChatGPT nu, eftersom du erbjuder det till en ””öppen community””, säger Reid. Det är inte som om AI-företagen aktivt stjäl din immateriella egendom, förklarar han, “men det finns potentiellt en ingenjör som kan titta på indata från stora datamängder och komma över din nästa hemliga produktlansering. Så var mycket försiktig när du använder verktyg som är öppen källkod. Min rekommendation är att inte koppla in personlig eller känslig information till en AI förrän någon i ditt företag har granskat den specifika AI:n och vad det nu är du matar in.”
Hallworths tillvägagångssätt är mer strukturerat och tryggt. Han tillåter anställda att begära en privat “sandlåda”, till vilken varje användare har en specifik nyckel, behörighet och åtkomsträttigheter. Datan är syntetisk eller ett urval och används för att se om en idé har några ”ben”. “Det viktiga är att sandlådan fungerar som vilken annan produkttratt som helst. Du kommer att gå från idé till utforskning till utveckling till att skapa kod”, säger han. “Och om det finns några där, passerar du genom en serie grindar till en produktionsmiljö för att sedan övervakas och hanteras med alla företagets juridiska och cyberkontroller.” Om de inte tar sig förbi den porten raderas sandlådan och all dess data permanent efter en relativt kort period.
I en framtid som är närmare än vi tror
Reid förutser en tid då en AI kan generera design som kan 3D-printas i skala och leverera varor snabbt till dem som vill ha eller behöver dem. Han ser en nära framtid där anställda kan använda AI för att förstå den andra sidan av ett argument eller se till att deras produkt och praxis och meddelanden följer de senaste lagarna, som ConceiveAbilities chef för innehållsmarknadsföring Marci Hughes nyligen gjorde.
“Jag använde en generativ AI för att dela vår blogg om lagar i delstaten New York, och kopplade den till Andy Cohens senaste rubriknyheter om hans resa med en av de första surrogat-fallen i delstaten New York,” säger hon. “Jag skrev in ‘Andy Cohen Surrogacy Laws New York’ i en AI-bildtextförfattare och anpassade sedan inlägget utifrån våra behov.”
Möjligheterna för AI och dess användningsområden på arbetsplatsen är nästan obegränsad, och inget att vara rädd för, insisterar Reid. “Jag tror inte att AI kommer att ta ditt jobb. Jag tror att människor som vet hur man använder AI kommer att ta ditt jobb”, säger han.
Han påminner sitt team om att människan har varit här förut: ny teknik kommer, alla får panik och oroar sig över att de snart kommer att vara irrelevanta och ännu bättre jobb skapas. Det mest kritiska rådet han har för ledarskap är att låta sina team engagera sig i denna nya teknik, för att lära känna de bästa användningsområdena.
“Det är avgörande att människor känner till AI och fördjupar sig i det på jobbet, under säkra förhållanden”, säger han. “Jag ser AI som en accelerator, av både bra och dåliga idéer, men om du inte deltar kommer du att missa det. Det är en del av nuet.”